JANUARI:

De eerste zaterdagwandeling van 2018 vond plaats op 6 januari, de dag van de goede heks Befana die de vlijtige wandelaars natuurlijk even kwam verrassen !

FEBRUARI:

Op stap voor de Marche blog ! Dan kies je voor een uitstap tijdens Valentijnsdag naar het mythische Gradara in het noorden van onze regio.

MAART:

Erik maakte de nieuwe keuken af voor de ontbijtzaal. Einde maart vieren ze hier Open Monumentendag, waarbij ik het museum bezocht over het Venusbeeldje dat men ooit in een prehistorische grot ontdekte achter de Rotskerk.

APRIL:

Het hoeden- en het schoolmuseum stonden al lang op onze wenslijst om verkend te worden. Deze maand kon dat en we werden niet teleurgesteld, allebei pareltjes maar heel jammer dat ze zelden open zijn. Tijd om een focacciacursus te volgen bij 1 van de bakkers uit Cupra was er ook !

MEI:

Begin mei groeien hier overal de wilde asperges in de natuur en dan is het leuk om met een aspergewandeling mee te doen. De geplukte asperges gebruikt men daarna voor de pastasaus. De Archeoclub organiseerde de open deur dagen van de kerken in Cupramontana, waarbij het betreden van de ruimte net onder het kerkdak wel het meest spectaculaire was. Laat ik ook niet het speciale bankmuseum vergeten !

JUNI, JULI en AUGUSTUS:

De zomermaanden bieden de meeste activiteiten aan voor onze gasten ! De grootste nieuwkomer op onze Girandola was natuurlijk ons poesje Panina !

Mijn e-bike kwam ook eindelijk aan, doch voor lange fietstochten was het nu te warm.

Aan de bloementapijten in Cupramontana vergaapten zich vele bezoekers en ook het Magnalonga evenement kende veel belangstellenden.

De Rode Duivels haalden net niet de finale, maar dat lag niet aan de Belgische supporters van de Girandola !

Altijd leuk om een trouwfeest in la bella Italia mee te maken en bij gebrek aan een pizza avond, organiseerden we een pastaworkshop met als doel de langste tagliatelle te maken.

SEPTEMBER:

Traditioneel maakten onze gasten aan het begin van deze maand de middeleeuwse feesten mee in ons dorpje Poggio Cupro.

Even griezelen in de heksenstad Polverigi om dan ’s anderendaags aan het wandel/degustatie evenement te participeren.

OKTOBER:

Geen oktobermaand zonder wijnfeest !

Een uitstapje naar de kust van Ancona om een oud vissershuisje te bezoeken, ontbrak niet op ons programma.

Eindelijk ook eens de gelegenheid om een proost uit te brengen op de Marche blog samen met alle bloggers, Elke voor het Duits, ik voor het Nederlands en Laura voor het Engels.

NOVEMBER:

De tentoonstelling over WOI waar we een jaar lang aan werkten, opende eindelijk zijn deuren.

Even op truffeljacht geweest, altijd een mooie belevenis !

Eens de vereniging Happennines gaan interviewen in Sassoferrato

DECEMBER:

De kerstmaand kent traditioneel vooral het opbouwen van kerststallen, van reusachtig tot miniatuur,van statisch tot levend…. In Jesi ontdekte ik een mooie kerststal met het landschap van onze regio afgebeeld.

Wat 2019 in petto heeft voor de Girandola weten we niet, maar we wensen jullie het allerbeste voor 2019 en de deuren van onze B&B la Girandola staan altijd open !